2012. április 29., vasárnap

Piacon jártunk

Szombat délelőtt a szentendrei piacon jártunk. Amint az várható is volt, nem jöttünk üres kézzel haza... :)

Három okból mentünk piacolni: egyrészt úgy döntöttünk, hogy a múltkori kudarc után mégis megnézzük mit szól a paradicsom a kertünk mostoha fényviszonyaihoz, másrészt szerettünk volna a fűszerkertet rehabilitálni az őszi fatámadás után, harmadrészt ha vannak, néhány sziklakerti növényt is hozni.


A fűszernövények, és a sziklakert új lakói


Phlox vagy nem phlox?
Ez itt a kérdés...

Mint az a fenti képeken is látszik voltak sziklakertiek is, igazából az önuralmamra komoly szükség volt a vásárláskor. Így is kicsit korainak érzem a növénytelepítést, de hát lehet ezeknek ellenállni?

Nézzük elsőként a sziklakerti szerzeményeket. Ezt a növényt Phloxnak mondta az eladó, én picit kételkedtem benne, most már kevésbé. Emlékeimben ui. ennek a virágnak sokkal mélyebben bevágottak a szirmai, de aztán a neten rákeresve a képekre a Phloxok olyan változatosak, hogy ez a különbség végeredményben simán belefér. Csak most veszem észre a bejegyzés írása közben, hogy ha jól látom a kép közepe felé az egyik virágán csak négy sziromlevele van.

Sikerült többféle kőtörőfüvet is találnom, szerintem egész szépeket. Az egyik hosszú szár végén hozza a csodás, különféle tónusú rózsaszín virágait, a másik a levélpárnával egy szinten növeszti a mélyvöröseket. Ezek is igencsak változatos növények.


A hosszú szárút kiültettem egy sziklanyiladékba, mögötte nagyobb kövek alkotnak falat. Így talán a szél sem tesz olyan könnyen kárt benne. Már most úgy érzem, hogy beleszerettem ezekbe a virágokba!

Időközben az áruházi leértékelt, és ugyancsak meggyötört állapotú kőtörőfüvek is felfrissültek, és kivirágzottak. Azok megint teljesen más kinézetűek, de a háromágú villás levélkéik elárulják a rokonságot. Jó lenne kiderítani, hogy melyik milyen fajta pontosabban. Ugyan az új növényekről szól elsősorban ez a bejegyzés, de mégis talán megbocsájtható egy kis kitérő az áruházi eredetű kőtörőfüvek virágzásáról.



A mi sziklakertünk nem egy gigantikus méretű, így vélhetően a Madárbirs idétlenül nagy termetű növény lenne a kövek között. De úgy gondoltam jól mutatna a sziklakert peremvidékén, mintegy átkötésként a kerítés mellett álldogáló gyertyánok felé. Ráadásként ősszel is élénk vöröses színeket tud produkálni — így végül hoztam ebből a növényből is egyet. Ha jól látom nemsokára virágzani is fog, mindenesetre kis bimbókkal van telehintve minden ága.

Még nem került kiültetésre, mert a tervezett élőhelyén még túrom a földet a filagóriához, de szerintem bírja még a cserépben pár napig. Ha mégsem, akkor legfeljebb átteszem majd egy nagyobb edénybe.

Végül egy kövirózsa is bekerült a kosárba, és felköltözött a hegyre. A korábbi szüleimtől hozott kövirózsákat akartam vele pótolni, de örömmel vettem észre, hogy a már elfagyottnak hitt növények megéledtek. Teljesen lila színük volt eddig, de most már csak a levélcsúcsuk hegye olyan, szépen visszazöldültek. Mindenesetre az új adag is kényelmesen elfér, így végülis nem bántam meg.

A fűszerkert újraalapozása céljából a tűzrakóhely közelébe telepítettünk rozmaringot, levendulát, és mentát. Nagyon kellemes illat töltötte be tőlük a levegőt, már csak ezért is megérte a beszerzésük....

11 megjegyzés:

  1. Nagyon szép növényeket vettetek! Tavaly én sem bírtam ellenállni a phloxnak és a kőtörőfűnek. Beültettem a mindkettőt a homokomba. A kőtörőfű azt mondta, köszöni szépen, ebből nem kér, és szép csendesen kimúlt, a phlox csak félig, most kíváncsi vagyok, össze tudja-e szedni magát?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Bea! Lehet tudni, hogy vajon mi baja lehetett a kőtörőnek? Remélem nálunk megmarad. Én a nagy sziklák hasadékába ültettem, pici föld, homok és apróbb kőtörmelék keverékébe. Csak pici vizet kap, azt is a nagy szikák oldalán lecsorgatva...

      Törlés
    2. Szerintem nálam egyszerűen kiégett, elszáradt. teljes napfény, homok, víz hetente egyszer...

      Törlés
    3. Érdkes, hogy a phlox jobban bírta, pedig úgy tudom az a vízigényesebb jószág.

      Törlés
  2. Növényeket válogatni, vásárolni jó. Engedd meg, hogy kicsit irigykedjek és álmodozzak nálatok. Idén nem veszek növényt! Talán egy szerb lucot, ha már minden kötél szakad, és már nem bírok magammal. A lángvirágok gyönyörű szőnyegei, és a kőtörőfüvek kedves virágai nekem is nagyon tetszenek, bár nálunk még egy sem lakik belőlük. Jó lenne látni a sziklakerteteket totalban, nem csak részletekben. Sajnos kíváncsi természet vagyok.:)
    Nálatok is döglesztő hőség volt, vagy a fák már enyhítették a meleget?

    VálaszTörlés
  3. Óóóóóóó! Már írtam, hova lett? Szívózik a blogger? Végül is semmi különös nem volt az irományban, csak irigykedésemet fejeztem a ki a gyönyörű szerzeményeitek miatt, meg kicsit álmodoztam, ha én is mernék hasonló helyre menni, mi történne a fizetésünkkel. Meg az is volt, hogy én idén elméletileg nem veszek növényt, hacsak nem egy vagy két vagy netalántán három szerb lucot, hogy megfelelő páratartalmat biztosítson a rododendronoknak, a családnak és elsősorban nekem.
    A kérdés pedig a következő volt:
    Nálatok is dögmeleg volt, vagy már enyhülést adtak a fák?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, a sziklakerti cserepek fejenként 350 Ft-ba kerültek, ez még belefért. De én is egy vagyont el tudnék költeni növényekre, szóval ismerős a helyezet... :)

      Nyárias idő volt, de szerencsére ez itt viselhető. Árnyékban kellemes volt, lévén a szél is fújdogált enyhén. A napon eléggé égetett, olyan 28 fokig jött fel a hőmérséklet. Ez még a nyár közepén is relatíve ritka szokott lenni.

      Törlés
  4. A növények között a nagy levelű szerzemény rebarbara? De az is lehet, hogy harmadjára se olvastam el elég figyelmesen a beszámolót, akkor viszont lesütött szemmel inkább sunnyogok, balra el.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bingó. :) Azt a zöldséges postba akartam beleírni, de ezek szerint nem vettem észre hogy rossz csapatba került. :) Szóval igen, az rebarbara.

      Törlés
  5. Sok sikert hozzájuk!
    Ezek azért nem annyira kényes kôtörôfüvek, most ültetés után egy-két hétig nem árt bôven öntözni, hogy a gyökerek tudjanak nôni, bele a környezô talajba. Nem tudom, milyen volt a cserépben a gyökérzet, de nem árt ültetés elôtt kicsit szétbontogatni, hacsak nincs nagyon összenemezesedve. Általában azért szoktak ezek egy idô után elpusztulni, mert a gyökerek nem tudnak abból a "gyári" tôzeges keverékbôl kitörni, szétterjedni, és így a növény szép lassan éhen/szomjan hal.
    A rózsaszín és a piros Saxifraga x arendsii hibridek, a fajtanevüket pontosan nem tudom, sajnos. Ezekkel sokszor az a baj, hogy egy ideig szépen terebélyesedik a párnájuk, aztán egy idô után a középtôl kifele elkezd barnulni és valahogy az egész szétesik. De persze ez nem törvényszerû. Azt hiszem, se a túl sok nap, se a túl sok árnyék nem használ neki. De nincs velük túl sok tapasztalatom, mert nem edénybe valók, nagy hely kell nekik.
    Ha nagyon száraz idô van, öntözni kell!

    A fehér, ha jól látom, Saxifraga trifurcata. Jellegzetesen háromágú villaszerû levelei vannak?

    A Phlox pedig valóban Phlox, abból tényleg rengeteg faj és fajta van.

    A kövirózsán azok a pici gömbölyûek nem bimbók, hanem újabb levélrózsák. A virágzat mindig a nagyobb levélrózsák közepén fejlôdik, és nem ilyen korán, inkább júniusban (na persze, ha most jött meg a nyár, akkor lehet, hogy hamarabb).

    Szóval sok sikert és várjuk a szép beszámolókat, ahogy szoktátok!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Kata!
      Amikor kiültettem, őket, akkor meg szoktam finoman nyomkodni a gyökérkockát, és ilyenkor sok tőzeg kipereg. Ez egy föld-homok-aprókő keverékébe kerültek be, és meg szoktam öntözni is őket. A nap az érdekes kérdés, ugye a tűző nap nálunk nem jelenti az egész napon át történő napsütést, de 3-4 órányi azért van belőle. Így lehet ez még ideális is lesz ezeknek a növényeknek?

      Mostanra éppen elnyíltak a szép hosszú szárú rózsaszín virágai, a vörös eleve szerintem már a virágzás végén lehetett. A fehér még szépen virít, és igen jellegzetesen 3 ágú villás levélkékkel bír mint a többi kőtörőnek.

      Egyébként nagyon jó volt a múltkori sziklakert bemutatód, mert kaptam belőle ötleteket. Talán a közelképeken is átjött, hogy erősen átalakultak a köveink. Egész komoly sziklatömb van kinövőben a kert közepén, jó 50-60 cm nagyságú (és van egy még nagyobb) szikladarabokból, közöttük hasadékokkal, kisebb fülkékkel, párkányocskákkal... :)

      Törlés